ING: ‘Samenleving laat honderden miljoenen aan energiekosten liggen’
02-09-2016
Meer dan de helft van de huishoudens is de laatste vijf jaar geen enkele keer overgestapt van energieleverancier, schrijft De Financiële Telegraaf (DFT) woensdag op haar website. De krant verwijst naar onderzoek van het ING Economisch Bureau dat concludeert dat veel Nederlanders zo honderden miljoenen euro’s laten liggen. Wij zien dat in onze praktijk ook bij veel bedrijven.
Het bericht op DFT meldt dat maar liefst 54 procent van de Nederlandse gezinnen in de afgelopen vijf naar niet is overgestapt van energieleverancier. Vooral ouderen zijn relatief trouw aan hun energieaanbieder. Ze vinden dat het goed is geregeld. Andere redenen, zoals dat overstappen teveel tijd kost (3 procent), dat het complex is (6 procent), of dat het mis zou kunnen gaan (6 procent), worden veel minder vaak naar voren gebracht. DFT noemt dat opmerkelijk want consumenten die overstappen kunnen op jaarbasis bij sommige aanbieders ruim 200 euro per jaar goedkoper uit zijn, blijkt bijvoorbeeld op de vergelijkingssite gaslicht.com.
Shoppen
Door niet te shoppen laten ‘we’ samen honderden miljoenen euro’s per jaar liggen. De bron van het bericht is het ING Economisch Bureau. “De meesten van hen zeggen simpelweg dat ze ‘goed zitten’ bij hun huidige leverancier”, aldus de onderzoekers van het ING. De berekening van ING leert dat als 54 procent van de huishoudens inderdaad al zo lang niet is overgestapt, dit overeenkomt met zo’n vier miljoen huishoudens. Bij een voorzichtige aanname dat deze huishoudens gemiddeld 50 tot 100 euro op jaarbasis zouden kunnen besparen, betekent volgens de onderzoekers dat deze huishoudens jaarlijks gezamenlijk 200 tot 400 miljoen euro’s aan energiekosten laten liggen.
Niets doen
Dat overstappen geld kan opleveren omdat energieleveranciers veel moeite doen om klanten met aantrekkelijke tarieven en welkomstpremies of -cadeaus te lokken, is wel uit de ING-rapportage duidelijk. En ook dat overstappen helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten. Dus waarom stappen ze dan toch niet over? De site van de Telegraaf geeft daar een bijzondere argumentatie voor. “Dat heeft te maken met ons brein en wordt in de wetenschap de status-quo-bias genoemd. Dit houdt in dat we de dingen graag houden zoals ze zijn”, aldus het bericht. “Dat we daar vervolgens zelf verschillende redenen voor aangeven, wordt door gedragseconomen de confirmation-bias genoemd. Dit houdt in dat we redenen gaan bedenken die ondersteunen waarom we bepaalde keuzes bewust of onbewust maken. We worden dus eigenlijk voor de gek gehouden door ons brein, zodat we maar niet in actie hoeven te komen en ons daar toch goed bij blijven voelen.”
Kosten versus baten
Wij werken veel voor bedrijven en wellicht daar spelen ongetwijfeld vergelijkbare redenen om bij de huidige energieleverancier te blijven. Wat ons betreft is het heel zinvol om tenminste een analyse te maken van de huidige energiekosten en op basis daarvan elders te gaan shoppen of aan te besteden. De praktijk wijst uit dat de mogelijke kosten van onze begeleiding altijd ruimschoots opwegen tegen de inkoopbesparingen.