ACM gaat onduidelijke energiefacturen aanpakken

2021-08-25T14:39:12+01:00 2017/11/23|
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onduidelijke energie facturen opnieuw aanpakken. De controleerbaarheid en begrijpelijkheid van de facturen blijft volgens de toezichthouder vaak te slecht en heeft hiervoor eerder al waarschuwingen gegeven.

De ACM heeft de facturen van 40 energiebedrijven onderzocht. Daarvan stuurden er 16 leveranciers duidelijke facturen en moeten 21 bedrijven nog stappen zetten. Drie bedrijven presteerden zo slecht dat de ACM naar eigen zeggen dreigt met een dwangsom als ze de zaken begin volgend jaar niet orde hebben. Namen van energieleveranciers die de waarschuwing hebben gekregen, maakt de ACM niet bekend.

Begrijpelijkheid

Consumenten hebben recht op een energierekening die zij kunnen controleren en begrijpen, vindt de ACM die vooral de begrijpelijkheid van facturen heeft onderzocht. Er is gekeken of die makkelijk te herleiden zijn naar het contract en of tariefwijzigingen afzonderlijk zichtbaar waren. Directeur Bernadette van Buchem van de ACM zegt dat bijna de helft van de consumenten de energierekening doorneemt. “Zij moeten het hele traject van aanbod naar contract naar factuur kunnen controleren en begrijpen. Dan kunnen zij makkelijk nagaan of de leverancier heeft geleverd wat er was afgesproken en tegen welke prijs”, aldus van Buchem.

Energiebedrijven

De energiebedrijven die die volgens de ACM voldoen aan de uitgangspunten van controleerbare en begrijpelijke facturen zijn: WoonEnergie, om, NLE, DVEP Energie, Delta, Eneco, Energiedirect.nl, Essent, HVC, MAIN Energie, Oxxio, Qurrent, Qwint Energie, Pure Energie, ServiceHouse en Vandebron.

BronACM